Newsletter:
Log4 na FacebookuBezpieczny MagazynLog4
REKLAMA

Niskoemisyjne samochody IVECO we flocie GLS Poland

04 października 2019

We flocie firmy kurierskiej GLS pojawiły się samochody ciężarowe Iveco Stralis NP 460 – napędzane w 100% skroplonym gazem ziemnym (LNG). Już teraz obsługują ważną długodystansową trasę w międzynarodowej sieci GLS. Te nowoczesne pojazdy zapewniają dużo niższą emisję zanieczyszczeń i wyraźnie mniejsze zużycie paliwa niż porównywalne auta z tradycyjnym napędem. To element realizowanej przez GLS strategii Think Green.

Prezentacja auta
Cztery nowe pojazdy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS – między centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech (w miejscowości Neuenstein w Hesji). Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie ok. 1742 km.

Samochody ciężarowe napędzane wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG) to pierwsze pojazdy tego rodzaju w barwach GLS Poland. – Cieszymy się, że flota samochodów jeżdżących dla naszej firmy wzbogaciła się o nowoczesne pojazdy korzystające z paliwa przyjaznego dla środowiska. To krok milowy w rozwoju transportu przyszłości. Tym istotniejszy, że dotyczy ciężkich pojazdów obsługujących dalekie trasy – mówi Andrzej Wasielewski, Director Central Operations, GLS Poland.

Technologia ekologiczna i sprawdzona
Jak informuje producent, użytkowane IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, które są zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Pojazdy LNG zużywają nawet o 15% paliwa mniej w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla. A warto przy tym wziąć pod uwagę, że gaz LNG jest w większości krajów Europy tańszy niż olej napędowy. Nie do przecenienia są również korzyści dla środowiska. Pojazd emituje aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro VI.

– Gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał z benzyną. Silnik korzystający z gazu LNG to sprawdzona technologia, zapewniająca ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji oraz emisji zanieczyszczeń. Stralis NP 460 dobrze odpowiada na potrzeby nowoczesnego transportu, w którym rozwiązania ekologiczne już zaczynają odgrywać pierwszoplanową rolę. Dodatkowo, konstrukcja auta zapewnia również bardzo wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji w kabinie – mówi Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager, IVECO.

Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu nawet do 1600 km. Silnik ma moc 460 KM.

– Stralis NP to pierwszy w historii samochód ciężarowy zasilany gazem oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę na miarę standardów obowiązujących w przewozach międzynarodowych – dodaje Jacek Nowakowski. Funkcjonalność pojazdów jeżdżących w barwach GLS podnosi fakt, że zostały wyposażone w podwozia z wymiennymi kontenerami BDF. Są to pierwsze w Polsce samochody ciężarowe z tego typu rozwiązaniem.

Od lewej - Jacek Nowakowski Gas Business Development Manager IVECO Poland, Marta Łysak MC TRANS, Andrzej Wasielewski Director Central Operations GLS Poland
Strategia na przyszłość

Samochody IVECO Stralis NP 460 nabyła i eksploatuje firma MC TRANS, przewoźnik od wielu lat związany z GLS Poland, funkcjonujący jako podwykonawca tego operatora. – Za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne, jak i ekonomiczne. Zdecydowanie zwiększyliśmy w ten sposób nasz potencjał – mówi Marta Łysak z MC TRANS.

Jaki wpływ na wybór pojazdów wykorzystujących akurat tego rodzaju paliwo miała firma kurierska? – Wdrażamy rozwiązania ekologiczne i mocno wspieramy w tym również naszych partnerów. Dbałość o środowisko jest integralnym elementem działalności GLS, na stałe wpisanym w filozofię naszej firmy. Pokazuje to strategia Think Green, którą konsekwentnie realizujemy i rozwijamy od ponad 10 lat – podkreśla Andrzej Wasielewski.

Podaje też przykłady innych działań wynikających z tej strategii: firma zachęca swoich kurierów do ekologicznej jazdy, a wspiera ich w tym specjalna aplikacja kurierska wyszukująca optymalną w danym dniu trasę. Na wspomnianej długodystansowej trasie Stryków-Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG. GLS przywiązuje też dużą wagę do rozwoju nisko- lub zeroemisyjnych środków transportu. W przypadku dostaw na tzw. ostatniej mili, w różnych miastach Europy, operator testuje i krok po kroku wdraża różnego rodzaju pojazdy alternatywne, w tym rowery towarowe. 


GLS Poland
Foto: GLS Poland

 

REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.