Newsletter:
Log4 na FacebookuBezpieczny MagazynLog4
REKLAMA

Wzrost opłat drogowych w Europie

Od nowego roku w wielu europejskich krajach wzrosły opłaty za korzystanie z krajowych dróg. Jak te podwyżki przełożą się na budżet firm transportowych?Od 1 stycznia zmiany w wysokości pobieranych opłat wzrosły m.in. w Niemczech, na Węgrzech, w Belgii, Francji czy Austrii. Od czego zależy wysokość opłat i o ile uszczuplą one budżety przewoźników?
 
Niemcy
O tym, że od tego roku wzrosną opłaty drogowe niemiecki rząd zdecydował już w maju. W październiku zostały potwierdzone obowiązujące od tego roku opłaty drogowe, zależne od wagi, liczby osi oraz kategorii ekologicznej, ustalonej zgodnie z europejskimi normami emisji spalin. Wzrost opłat Niemcy motywują brakiem wystarczających środków na naprawę oraz rozbudowę infrastruktury drogowej. Opłaty zwiększą się od 26 do nawet 60%, a najwięcej zapłacą pojazdy 4 i 5-osiowe.
 
Węgry
System HU-GO został wprowadzony na Węgrzech w 2013. Zgodnie z przepisami opłata za korzystanie z węgierskich dróg dotyczy wszystkich pojazdów, przekraczających 3.5 tony, a jej wysokość jest naliczana proporcjonalnie i zależy od rodzaju trasy (autostrada, droga szybkiego ruchu lub droga główna), kategorii pojazdu oraz jego klasyfikacji ekologicznej. Od 1 stycznia b.r. po raz pierwszy od 3 lat wysokość opłat została zwiększona średnio o 6% i jest zależna od kategorii pojazdu. Szczególne odbije się to na pojazdach o kategorii Euro 3 i Euro 4, które w najwyższych stopniu zanieczyszczają środowisko.
 
Belgia
Od 1 stycznia zostały wprowadzone nowe opłaty drogowe i wzrosły również stawki myta w Belgii. O kilkadziesiąt kilometrów zwiększyła się również sieć płatnych dróg.
 
Francja
Podobnie jest we Francji, gdzie wzrost opłat zwiększa się co roku i dostosowuje się do stopy inflacji. Tegoroczne stawki mają obowiązywać od 1 lutego. Jednocześnie w ciągu najbliższych 3 lat zarządcy francuskich autostrad będą mogli zwiększyć dodatkowo opłaty, a środki w ten sposób uzyskane przeznaczyć na dalsze inwestycje, które mają dotyczyć 23 odcinków autostrad. Mają one pokryć koszty budowy kilku tysięcy nowych miejsc parkingowych oraz zostać przekazane na inwestycje, mające na celu zmniejszenie oddziaływania autostrad na środowisko.
 
Austria
Nad zmianami taryf opłat celnych pracuje również Federalne Ministerstwo Transportu, Innowacji i Technologii Austrii. Plany zakładają zwiększenie o 2.2% opłat drogowych, wynikających z korekty inflacji kosztów. Największy wzrost opłat ma dotknąć pojazdy o klasie ekologicznej EURO 6, których opłaty mają wzrosnąć prawie 3-krotnie.
 
Polska
Niewykluczone, że jeszcze w tym roku wzrosną też opłaty w Polsce. Spółka, zarządzająca odcinkiem autostrady A4, między Krakowem, a Katowicami złożyła w tej sprawie wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jakie dodatkowe obowiązki i opłaty mogą spotkać przewoźników, poruszających się po polskich drogach? - Z pewnością najważniejszą z nich jest ustawa SENT, nakładająca na przewoźników obowiązek przekazywania danych geolokalizacyjnych ze środków transportu przewożących tzw. towary „wrażliwe”. Od 1 stycznia za niedostosowanie się do przepisów grozi kara nawet do 10 000 zł, co może obciążyć budżet firm transportowych jeszcze bardziej niż dodatkowe opłaty drogowe - tłumaczy Paweł Wloczek z WebEye Polska.
 
WebEye to czołowy dostawca aplikacji telematycznych, za pomocą których ułatwia swoim partnerom przewozowym, spedycyjnym i logistycznym efektywną organizację pracy. Usługi WebEye są nastawione m.in. na analizę parametrów eksploatacyjnych pojazdów, szybką komunikację oraz zmniejszenie ilości zużytego paliwa. Rozwiązania informatyczne firmy są obecnie dostępne w 14 krajach europejskich.
 
WebEye
 
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.